لوگو صبا ویزا
تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه شرایط و مراحل دریافت ویزای آلمان برای ایرانیان و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید. مشاوره رایگان

تحصیل در آلمان در بین کسانی که به دنبال مهاجرت هستند از محبوبیت بالایی برخوردار است. کشور آلمان از سطح علمی بالایی برخوردار است و نرخ بیکاری این کشور در چندین سال گذشته کمتر از 0.5 درصد گزارش شده است.

آلمان توانست بین کشورهای اروپایی به دلیل پایین‌بودن نرخ بیکاری محبوبیت بیشتری را در بین توریست‌های خارجی داشته باشد. آلمان برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند را می‌توان مناسب‌ترین کشور دانست.

بیش از 400 موسسه آموزش عالی در آلمان وجود دارد که از این میان، 150 دانشگاه دوره‌ها و مدرک هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. حدود 30 دانشگاه در آلمان در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در حقیقت دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌های جهانی جایگاه‌های بسیار خوبی را به خود اختصاص داده‌اند. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به خوبی برای ورود به بازار کار آماده خواهند شد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که آلمان یکی از 5 مقصد برتر برای تحصیل در خارج از کشور است که نه تنها یک برنامه درسی آموزشی عالی و گزینه‌های تحقیقاتی نوآورانه را ارائه می‌دهد، بلکه برخی از بهترین مشاغل در این صنعت را نیز ارائه می‌دهد.

فهرست عناوین

فهرست عناوین

چرا کشور آلمان از سطح علمی بالایی برخوردار است؟

اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم تقریباً می‌توان دلیل اصلی بالا‌بودن سطح علمی کشور آلمان را به‌خاطر داشتن تعداد زیادی دانشگاه دولتی دانست که در این دانشگاه‌ها تمام مراحل تحصیل به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد و همین امر سبب می‌شود که بسیاری از افراد برای تحصیل در این کشور مجاب شوند.

زمانی که شما وارد این کشور شوید به‌راحتی این امکان برای شما فراهم‌سازی می‌شود آن هم با کمترین هزینه به مسافرت‌های مرزی خود بپردازید. در حال حاضر در کشور آلمان تمام افراد جامعه می‌توانند از حمل‌ونقل بروز برای رفت‌وآمد بین‌شهری و بین کشوری استفاده کنند.

چرا تحصیل در آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان

تحصیل در آلمان یکی از اهداف مهم برای بسیاری از افرادی است که قصد ادامه تحصیل در یک کشور پیشرفته اروپایی را دارند. آمار نشان می‌دهد که در کشور آلمان 49 دانشگاه وجود دارد که در رتبه‌بندی جهانی دارای مقام هستند.

معیارهای انتخاب این دانشگاه‌ها موارد متعددی از جمله سابقه، خروجی دانشگاه، شهرت آکادمیک و … است. اگر قصد ادامه تحصیل در آلمان را داشته باشید احتمالا تمایل دارید که با بهترین دانشگاه‌های آن آشنا شوید. به همین دلیل قصد داریم این دانشگاه‌ها را برای شما لیست کنیم. در ادامه مهمترین دانشگاه‌های آلمان که دارای رتبه جهانی هستند را با هم بررسی می‌کنیم.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ بار دیگر در بین دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در آلمان رتبه اول را به خود اختصاص داد. این دانشگاه همچنین در رتبه‌بندی جهانی به 50 دانشگاه برتر جهان صعود کرده و در رتبه 37 جهان قرار گرفته است. آمار نشان می‌دهد این دانشگاه هر ساله درخواست‌های زیادی برای پذیرش دانشجو از سراسر دنیا دارد.

دانشگاه فنی مونیخ در سال 1868 تأسیس شد و به دلیل دوره مدیریت و کسب و کار خود که هدف آن ایجاد محیطی برای حمایت از کارآفرینان نوپا است، به خوبی شناخته شده است.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس (Ludwig-Maximillians-Universität München)

برای یک سال دیگر، دانشگاه Ludwig-Maximillians-Universität München در رتبه دوم آلمان قرار دارد. همچنین در رتبه‌بندی جهانی به رتبه 54 صعود کرده است و از نظر شهرت علمی عملکرد خوبی داشته است. علاقه به تحصیل در آلمان افراد را وادار می‌کند جستجوهای زیادی برای دانشگاه‌ها انجام بدهند.

 دانشگاه Ludwig-Maximillians-Universität München یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو اروپا با بیش از 500 سال تجربه در بخش آموزش و تحقیقات است.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ که در رتبه هشتاد و هفتم جهان قرار دارد، در رتبه سوم کشور آلمان باقی مانده و امسال نیز در رتبه سوم قرار دارد.

دانشگاه هایدلبرگ همچنین مدعی عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است. دانشگاه هایدلبرگ که ابتدا در سال 1386 تأسیس شد، امروزه تقریباً 30000 دانشجو دارد و تقریباً 150 رشته را ارائه می‌دهد.

دانشگاه آزاد برلین

Freie-Universität Berlin یا همان دانشگاه آزاد برلین با یک پله صعود در رتبه‌بندی آلمان، امسال در رتبه چهارم قرار دارد و همچنین در رتبه 87 جهان قرار دارد.

دانشگاه Freie-Universität برلین در سال 1948 توسط گروهی از اساتید و دانشجویان که آشکارا از آزار و شکنجه دانشجویان در دانشگاه‌های طرف شوروی انتقاد می‌کردند، تأسیس شد. اصول آزادی آن در آن زمان توجه بین المللی زیادی را به خود جلب کرد. در حال حاضر نیز از این بابت دارای شهرت جهانی است. تحصیل در آلمان و در دانشگاه‌های برتر آن می‌تواند آینده‌ی درخشانی را برای شما به ارمغان بیاورد.

دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه RWTH آخن امسال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی دو پله صعود کرده و در رتبه پنجم آلمان و 106 رتبه جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه از شهرت ویژه‌ای در بین کارفرمایان برخوردار است.

این دانشگاه با بیش از 47000 دانشجو، از جمله بیش از 14000 دانشجوی بین المللی، و ارائه بیش از 170 دوره مختلف، بزرگترین دانشگاه فنی در آلمان است. این دانشگاه یکی از مشهورترین دانشگاه‌های اروپا است که اگر قصد تحصیل در آلمان را داشته باشید می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)

همچنان در جایگاه ششم کارلسروهر (Institut für Technologie) است که در رتبه 119 جهان نیز قرار دارد. این دانشگاه برای معروفیت در بین کارفرمایان امتیاز بالایی کسب کرده است. شاید این موضوع باعث شود افراد زیادی این دانشگاه را برای تحصیل در آلمان انتخاب کنند.

هدف این دانشگاه کمک قابل توجهی به چالش‌های جهانی در زمینه انرژی، تحرک و اطلاعات است و از مطالعه مبتنی بر تحقیق برای آماده کردن بیش از 22000 دانشجوی خود برای یک حرفه استفاده می‌کند.

مزایای تحصیل در آلمان

از دانشگاه‌های معتبر جهانی گرفته تا تحصیل تقریباً رایگان در مقطع کارشناسی، آلمان فرصت‌های زیادی را برای همه افراد در سراسر جهان ارائه نموده است. پشتیبانی گسترده از دانشجویان، ارائه انواع بورسیه‌های تحصیلی  و هزاران برنامه متنوع از جمله فاکتور‌هایی است که دانشجویان بین المللی را که به دنبال تحصیل در کشور هستند مجذوب خود می‌کند.

تحصیل رایگان: در اکثر موسسات شهریه ای وجود ندارد. دانشجویان صرفا بایستی هزینه 250 یورو برای پوشش هزینه‌های اداری را در هر ترم بپردازند.

برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی متنوع : بیش از 1800 برنامه بین المللی به همراه 18000 برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای انتخاب وجود دارد.

فعالیت دانشگاه‌های آلمان در سطح جهانی: بیش از 400 موسسه آموزش عالی در آلمان وجود دارد که از این میان، 150 دانشگاه دوره‌ها و مدرک هایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. حدود 30 دانشگاه در آلمان در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. میانگین نرخ پذیرش برای یک موسسه آلمانی حدود 92٪ است.

سیستم آموزش دوگانه آلمان: این سیستم به دانشجویان اجازه می دهد تا کارآموزی را در یک شرکت همراه با دوره حرفه‌ای در یک دانشکده فنی و حرفه‌ای دنبال کنند. دانشجویان بین المللی می توانند حداکثر 14 تا 19 یورو در ساعت درآمد کسب کنند.

هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی در آلمان : هزینه زندگی در آلمان 841 تا 1287 یورو در ماه است که در مقایسه با سایر کشوره‌های اروپایی آن بسیار پایین است.

کمک هزینه‌ و بورسیه‌ تحصیلی : بورسیه‌های تحصیلی زیادی به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان توسط DAAD (سرویس تبادل آکادمیک آلمان German Academic Exchange Service) و سایر موسسات غیردولتی ارائه می شود.

فرصت‌های شغلی فارغ التحصیلان: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 5.4 درصد است که کمترین نرخ بیکاری در اروپا است. نزدیک به 77 درصد از فارغ التحصیلان در آلمان ظرف چند ماه پس از تکمیل مدرک خود شغل پیدا می کنند.

سیستم آموزشی آلمان

سیستم آموزشی آلمان شامل آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و عالی است. تحصیل تمام وقت در سطوح ابتدایی و متوسطه برای همه کودکان شش تا 15 ساله اجباری است. با این حال تحصیل در آلمان به طور کلی تا سن 18 سالگی ادامه دارد. استان‌ها اکثر مدارس آلمانی را اداره می‌کنند و شرکت در آنها رایگان است. با این حال والدین می‌توانند یکی از مدارس خصوصی یا بین المللی را نیز انتخاب کنند. با توجه به انواع مختلف موسسات برای انتخاب در سطح متوسطه، ایده خوبی است که قبل از انتخاب مدرسه در آلمان به دقت فکر کنید و گزینه‌های مختلف را در نظر بگیرید.

وزارت آموزش و پژوهش فدرال (Bundesministerium für Bildung und Forschung – BMBF) مسئول کل سیستم آموزشی آلمان است. با این حال هر ایالت فدرال (Länd) وزارت آموزش خود را دارد که برنامه آموزشی مدارس و استانداردهای خود را تعیین می کند. این بدان معناست که سیستم آموزشی در سراسر آلمان متفاوت است.

 

آلمان از نظر تحصیلات در سطح جهانی رتبه بالایی دارد. گزارش PISA همچنین نشان می‌دهد که دانش آموزان آلمانی به طور کلی از رفاه خوبی برخوردار هستند. با این حال نابرابری‌های زیادی بین دانش‌آموزان با بالاترین و پایین‌ترین عملکرد وجود دارد که نشان‌دهنده نابرابری‌های اقتصادی در  این کشور است.

شرایط تحصیل در آلمان برای ملیت‌های مختلف چگونه است؟

شما باید در جریان این موضوع باشید که تحصیل در هرجای دنیا قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و کشور آلمان هم از شرایط و قوانین خاصی پیروی می‌کند که رعایت آن‌ها الزامی است.

سیستم آموزشی آلمان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانشجویان قبل از تحصیل در این کشور باید تمام قوانین آن را کامل قبول کنند تا بتوانند اجازه ورود به این کشور را کسب کنند.

در کشور آلمان سیستم آموزشی به دو دسته مساوی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سیستم اولی آن هم به‌صورت رایگان است. سیستم آموزشی دولتی اولین سیستم تحصیلی رایگان کشور آلمان است که تشکیل شده از 400 مرکز آموزشی است. دانشجویان پس از ورود به این مراکز با برنامه‌ای دقیق و چند ساله رو به رو هستند که در این برنامه بیش از 3000 آموزش مختلف و مفید وجود دارد.
  • خوشبختانه بیشتر مردم کشور آلمان از بودجه‌ دولتی این کشور بهره می‌برند و دانشگاه این کشور از این شرایط مستثنی نیست. اما اگر بخواهید از تحصیلات باکیفیت‌تری بهره‌مند شوید می‌توانید با هزینه‌ای شخصی خود برای ادامه‌ تحصیل به دانشگاه‌های خصوصی این کشور مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که تمام مدرک تحصیلی که در دانشگاه‌های خصوصی این کشور صادر می‌شود در کشور آلمان به رسمیت کامل شناخته می‌شود و شما می‌توانید از مدرک تحصیلی خود در تمام کشورهای اروپایی استفاده کنید. هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد و تنها تفاوت مدرک دانشگاه‌های خصوصی و دولتی آلمان این است که دانشگاه‌های خصوصی آلمان از استاندارد‌های بیشتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دارد.

طبق گزارش‌های جدید از دانشگاه آلمان تقریباً 5 درصد از دانشجویان آلمانی قدرت تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور را دارند و این آمار از این جهت پایین است که هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بالغ بر سالیانه یک میلیارد تومان است. برای یک دانشجو که فعالیت شغلی و درآمدی ندارد کمی پرداخت این هزینه دشوارخواهد بود. پیشنهاد می‌شود برای صرف هزینه کمتر حتماً در دانشگاه‌های دولتی این کشور ثبت‌نام کنید تا با بودجه‌ دولتی این کشور بتوانید به راحتی و بدون داشتن مشکلات مالی تحصیل کنید.

شرایط تحصیل در کالج‌های آلمان چگونه است؟

کالج برای افرادی که از کشور‌های مختلف به آلمان مهاجرت خود را انجام می‌دهند بسیار مناسب است. اما خب شرایط تحصیل در کالج آلمان چگونه است؟ هر دانشگاهی قوانین خاص خودش را دارد؛ اما برای ورود به کالج آلمان شما نیاز دارید که یک سال بیش تر از دیپلم خود تحصیل کنید تا بتوانید وارد این مجموعه شوید.

به‌عنوان‌مثال شما در کشور ایران برای گرفتن مدرک دیپلم خود تقریباً 12 سال را به‌صورت منظم تحصیل می‌کنید؛ اما برای ورود به کالج آلمان شما نیاز دارید که 13 سال تحصیل‌کرده باشید و اگر بخواهید وارد این دانشگاه بشوید حتی اگر هم مدرک دیپلم هم داشته باشید شما نیاز دارید که یک سال دیگر هم تحصیل کنید تا بتوانید وارد این مؤسسه شوید.

یکی از قوانین مهم برای پذیرش دانشجویان مهاجر برای تحصیل در کالج این است که شما باید رشته‌ای که در ایران تحصیل کرده‌اید با رشته‌ای که می‌خواهید در کالج آلمان بگذرانید باید کاملاً مطابقت داشته باشد.

شرایط سنی تحصیل در آلمان

سوال بسیاری از متقاضیان این است که آیا محدودیت سنی برای درخواست برای برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد؟ جواب خیر است. هیچ محدودیت سنی برای درخواست برای برنامه‌های تحصیلی در آلمان وجود ندارد. در واقع، آلمان به داشتن مسن‌ترین فارغ التحصیلان قاره معروف است که به طور متوسط 28 سال سن دارند. البته توجه داشته باشید که آلمان به گپ تحصیلی بسیار حساس است. مثلا برای درخواست برنامه‌های کارشناسی 21 سال داشته باشید و در صورت وجود گپ تحصیلی باید آن را توجیه کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان چیست؟

اگرچه هر دانشگاه شرایط پذیرش خاص خود را دارد، اما معمولاً برای ارسال درخواست، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • فرم درخواست به موقع تکمیل شده و ارسال شده
  • کپی گواهی دیپلم دبیرستان
  • گواهینامه‌های معتبر علمی مرتبط
  • بررسی ماژول‌ها و نمرات شما که بایستی از قبل ترجمه شده است.
  • کپی پاسپورت و عکس پاسپورت
  • اثبات مهارت زبان
  • بیمه سلامت
  • برآوردن شرایط پذیرش دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی
  • ویزای دانشجویی
  • مشخص نمودن محل اقامت

آیا مدارک زبان برای تحصیل در دانشگاه آلمان مهم است؟

هر دانشجوی که بخواهد در دانشگاه و کالج آلمان تحصیل کند، نیاز دارد که مدرک زبان آلمانی خود را دریافت کرده باشد تا بتواند در این دانشگاه بدون هیچ محدودیتی تحصیل خود را کامل کند. در صورتی که مدرک زبان آلمانی را دریافت کرده باشید دانشگاه و کالج به این مدرک اکتفا نخواهد کرد و از همه‌ای دانشجویان آزمون خواهد گرفت. این آزمون در دو هفته مختلف گرفته می‌شود.

برای کسب قبولی در این آزمون دانشجویان باید حداقل نمره 4 به بالا کسب کنند و اگر کمتر از نمره‌ای 4 را در آزمون نهایی زبان آلمانی بگیرید، حتی اگر هم مدرک زبان آلمانی داشته باشید، بازهم دانشگاه آلمان به دلیل قوانین سخت تحصیلی شما را رد خواهد کرد البته در صورتی که از این آزمون رد شدید نگران باشید زیرا که برای شرکت دوباره افراد در آزمون مانعی وجود ندارد و می‌توانید چندماهه آینده مجدد برای آزمون نهایی اقدام کنید.

اگر شما روزی بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه آلمان و کالج‌های آن قصد ادامه‌ تحصیل داشته باشید قطعاً نیاز دارید که نمره‌‌ی بالای آکادمیک زبان آلمانی را کسب کرده باشید تا بتوانید در این مقطع بدون محدودیت به تحصیل بپردازید.

سطح زبانی که شما نیاز دارید در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترای کسب کرده باشید؛ B1 است که برای گرفتن چنین نمره‌ای نیاز دارید که حداقل یک سال روی زبان آلمانی خود به‌صورت حرفه‌ای تمرین کنید و در صورت کم کاری نمی‌توانید چنین نمره‌ای را کسب کنید.

ارزشیابی مدارک دانشجویان برای تحصیل در آلمان

ZAB اداره مرکزی آموزش خارجی است. یک موسسه مرکزی برای ارزیابی مدارک تحصیلی غیر آلمانی‌ها در آلمان می‌باشد. ZAB مخفف “Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen” (اداره مرکزی آموزش خارجی) است. ZAB سیستم‌های آموزشی آلمانی و غیر آلمانی را مقایسه می کند. برای هر کشور در سرتاسر جهان تعیین می‌کند که کدام گواهی‌های آموزشی مستحق کدام نوع تحصیل در آلمان است. ZAB در پایگاه داده آنابین خود، اطلاعاتی را در مورد ارزیابی گواهینامه‌های آموزشی از بیش از 180 کشور منتشر می‌کند.

تحصیل رایگان در آلمان

آلمانی ها معتقدند که آموزش نباید تجاری شود و بنابراین هزینه تحصیل در موسسات آلمانی رایگان است یا حداقل هزینه دریافت از دانشجویان دریافت می‌شود. آلمانی‌ها آموزش را یک حق اساسی می‌دانند که نباید از آن درآمدزایی کرد، بنابراین وقتی صحبت از دانشجویان بین‌المللی می‌شود، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. در حالی که بسیاری از دوره‌های کارشناسی و تمام دوره‌های دکتری برای دانشجویان بین المللی رایگان است، برخی از دانشگاه‌های آلمان (بیشتر خصوصی‌ها) به ترتیب 20000 و 30000 یورو شهریه دریافت کنند.

 

با ارائه ترکیبی عالی از آموزش رایگان و با کیفیت، دانشجویان نیازی به نگرانی زیادی در مورد هزینه تحصیل در آلمان ندارند. در جدول زیر لیستی از دانشگاه‌هایی که دوره‌های آموزشی را بدون هزینه در این کشور ارائه می‌دهند آورده شده است:

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانسLudwig Maximilians University
دانشگاه فنی مونیخTechnical University of Munich
کارلسروهرKarlsruher
موسسه فناوریInstitute of Technology
دانشگاه هایدلبرگHeidelberg University
دانشگاه آزاد برلینFree University of Berlin
دانشگاه هومبولت برلینHumboldt University of Berlin
دانشگاه توبینگنUniversity of Tubingen
دانشگاه RWTHRWTH University
دانشگاه هومبولت برلینHumbolt University of Berlin
دانشگاه آلبرت لودویگAlbert Ludwig University
دانشگاه جورج آگوستا گوتینگنGeorg-Augusta University of Gottingen
دانشگاه گوتهGoethe University
دانشگاه هامبورگUniversity of Hamburg
دانشگاه اشتوتگارتUniversity of Stuttgart

 رنکینگ دانشگاه های آلمان

بصورت کلی می‌توان گفت آژانس‌های مختلف از معیارهای متفاوتی نظیر دستاوردهای تحصیلی، قابلیت اشتغال، فرآیند آموزشی، امکانات تحقیقاتی، دیدگاه بین‌المللی به تعداد دانشجویان و اساتید بین‌المللی، استناد توسط هر دانشکده و نسبت اعضای هیئت علمی دانشجو  (البته لازم به ذکر است که رایج‌ترین معیار‌ها عنوان شدند و موسسات از ویژگی‌ها و فاکتور‌های گوناگونی برای اعلام رتبه بندی‌های خود استفاده می‌کنند) برای ارزیابی دانشگاه‌ها در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

در جدول زیر دانشگاه‌های آلمان را به لحاظ رتبه‌های اعلام شده از سوی موسسات معتبر نظیر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی سیموندز (QS)، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز (THE) و اخبار و گزارش جهانی ایالات متحده (US News) را معیار انتخاب دانشگاه خود قرار دهیم.

دانشگاه THE 2022QS 2022US News 2022
University of Freiburgدانشگاه فرایبورگ172108172
Humboldt University of Berlin – HUدانشگاه هومبولت برلین HU1287478
Technical University Munich – TUMدانشگاه فنی مونیخ   TUM503874
Ludwig Maximilian University of Munich – LMUدانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ  LMU643246
Free University of Berlin – FUدانشگاه آزاد برلین   FU1278395
RWTH Aachen University – RWTHدانشگاه آخن RWTH165108192
Karlsruhe Institute of Technology – KITموسسه فناوری کارلسروهه  KIT136180216
Technical University Berlin – TU-BERLINدانشگاه فنی برلین   TU-BERLIN159139330
University of Muenster – WWUدانشگاه مونستر – WWU411201-250227
Technical University Dresden – TU Dresdenدانشگاه فنی درسدن  TU Dresden194172185
University of Hamburg – UHHدانشگاه هامبورگ UHH214132156
Ulm Universityدانشگاه اولم365146314
University of Erlangen-Nuremberg – FAUدانشگاه ارلانگن-نورنبرگ   FAU322197237
University of Duisburg-Essenدانشگاه دویسبورگ-اسن801-1000251-300280
Ruhr University Bochum – RUBدانشگاه روهر بوخوم   RUB393251-300354
      

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان

آلمان معتقد است که آموزش نباید تجاری شود و به همین دلیل است که تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی رایگان است. هزینه متوسط ​​برنامه های ارائه شده توسط دانشگاه های دولتی حدود 145 یورو تا 16000 یورو در سال است.

میانگین شهریه دانشگاه‌های دولتی آلمان

نام دانشگاهمتوسط شهریه دانشگاه
Ludwig Maximilian Universityدانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان244  یورو در سال
Technical University of Munichدانشگاه فنی مونیخ144  یورو در سال
University of Heidelbergدانشگاه هایدلبرگ364  یورو در سال
Humboldt University Berlinدانشگاه هومبولت برلین620  یورو در سال
Karlsruhe Institute of Technologyموسسه فناوری کارلسروهه1500  یورو در سال
Technical University of Berlinدانشگاه فنی برلین308  یورو در سال
Free University of Berlinدانشگاه آزاد برلین354  یورو در سال
RWTH Aachen Universityدانشگاه RWTH آخنرایگان

دانشگاه‌های خصوصی آلمان از دانشجویان بومی و بین المللی شهریه دریافت می کنند. اگرچه هزینه تحصیل در آلمان برای یک دوره خاص از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، موسسات خصوصی در این کشور به دلیل برنامه‌های تخصصی خود مشهور هستند تا با دانشگاه‌های دولتی که رایگان هستند یا هزینه بسیار کمی دریافت می‌کنند، رقابت کنند. هزینه متوسط برنامه‌های ارائه شده توسط دانشگاه های خصوصی حدود 15000 یورو تا 35000 یورو و هزینه خوابگاه حدودا 12000 یورو است.

میانگین شهریه دانشگاه‌های خصوصی

دانشگاهمتوسط شهریه دانشگاه
Bard College Berlinکالج بارد برلین28,700 EUR
CODE University of Applied Sciencesدانشگاه علمی کاربردی  CODE9800 EUR
Munich Business Schoolدانشکده بازرگانی مونیخ24,000 EUR
EBC HochschuleEBC Hochschule10,000 EUR
GISMA Business Schoolدانشکده بازرگانی  GISMA20,000 EUR
Friedensau Adventist Universityدانشگاه  Adventist Friedensau3,500 EUR
Hertie School of Governanceدانشکده دولتی هرتی32,500 EUR
SRH Hochschule BerlinSRH Hochschule  برلین10,000 EUR
University of Applied Sciences Europeدانشگاه علوم کاربردی اروپا1,400 EUR
WHU – Otto Beisheim School of ManagementWHU – دانشکده مدیریت اتو بیشیم15,000 EUR

 بهترین رشته های تحصیلی آلمان

کشور آلمان هزاران دوره متنوع را در 400 دانشگاه دولتی و خصوصی خود ارائه می دهد که برنامه مناسبی را برای هر فردی فراهم می‌کند. از آنجایی که هزینه تحصیل در این کشور نسبتاً کمتر از سایر کشورها در سراسر جهان است، آلمان عمدتاً دانشجویان دوره‌های STEM (یا به عبارتی دوره‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) را جذب می کند که به دنبال مدارک در علوم کامپیوتر، ریاضیات، مهندسی به همراه برنامه های علوم طبیعی، تجارت، و اقتصاد و غیره هستند.

سایر دوره‌های برتر محبوب برای تحصیل در آلمان در بین دانشجویان بین المللی در این کشور شامل حقوق، روانشناسی، پزشکی و دندانپزشکی، علوم طبیعی و معماری هستند. آلمان همچنین طیف گسترده‌ای از دوره‌های غیرمعمول مانند باستان شناسی هوایی، بیونیک، فناوری ترکیبی (fusing technology) و سایر رشته‌ها را ارائه می‌دهد.

برنامه‌های محبوب برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانبهترین دانشگاه آلمان برای این رشته‌های محبوبتعداد کل دانشجویان ثبت نام شده در دانشگاه
Engineering (Mechanical Engineering)مهندسی (مهندسی مکانیک)Technical University of Munichدانشگاه فنی مونیخ71,352
Business Management (MBA)مدیریت بازرگانی (MBA)University of Mannheimدانشگاه مانهایم52,168
Humanitiesعلوم انسانیHumboldt University of Berlinدانشگاه هومبولت برلین37,619
Computer Sciencesعلوم کامپیوترTechnical University of Munichدانشگاه فنی مونیخ20,000
MathematicsریاضیاتUniversity of Bonnدانشگاه بن10,000
Fine and Applied Artsهنرهای زیبا و کاربردیTechnical University of Berlinدانشگاه فنی برلین24,412

 تحصیل کارشناسی در آلمان

گرفتن مدرک لیسانس در آلمان یک تجربه عالی است. اما پیش از آن بایستی چند نکته را بدانید:

  • مدارک لیسانس در آلمان معمولاً برنامه‌های سه ساله هستند (به جزء چند مورد)
  • در آلمان بر خلاف دانشگاه‌های ایالات متحده که اغلب می‌توانید تصمیم خود را در مورد رشته تحصیلی به تعویق بیندازید، از ابتدا رشته موضوعی خود را انتخاب می‌کنید.
  • در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های آلمان شرایط و زمان‌بندی دوره‌ها را برای دانشجویان کارشناسی خود فراهم می‌کنند، با این وجود در مدیریت برنامه‌تان و اطمینان از گذراندن کلاس‌های مناسب از شما استقلال خاصی لازم است، زیرا دانشجویان آلمانی معمولاً مشاوران تحصیلی ندارند که به آنها در این امر کمک کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

آلمان یکی از پنج اقتصاد برتر جهان است که به دلیل برنامه های مهندسی خود که در حال حاضر بیش از 71000 دانشجو از سراسر جهان ثبت نام می کنند، مورد تحسین قرار گرفته است. کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی یک برنامه یک تا دو ساله (دو تا چهار ترم) است که در هر دو نوع  MEng و MSc ارائه گردیده است. برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد به مدارکی نظیر مدرک تحصیلی کارشناسی سه تا چهار ساله در رشته مربوطه همراه با درک روشن از موضوعات مرتبط مانند ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و غیره است. معمولاً پذیرش کارشناسی ارشد در دو ورودی در آلمان در دسترس است، اما اکثر دانشگاه‌ها ددلاین‌های ارسال درخواست خود را دارند. تجربه کاری یک تا سه سال برای این برنامه توصیه می شود (اجباری نیست).

تحصیل دکتری در آلمان

برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان معمولاً باید حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک را قبل از دکترا گذرانده باشید. مدرک نهایی شما باید معادل مدرک کارشناسی ارشد آلمان باشد. مدارک تحصیلی قبلی شما نیز باید توسط دفتر رئیس (Dekanat) یا هیئت ممتحنین (Promotionsausschuss) در دانشگاه شما به رسمیت شناخته شود. همچنین الزامات زبان برای دکتری در آلمان به برنامه‌ای که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد. برنامه‌های دکتری ساختاریافته معمولاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای پذیرش در برنامه‌های دکتری ساختاریافته ممکن است برخی از موسسات از شما بخواهند که مصاحبه‌ای را انجام دهید. این معمولاً بر اساس تصمیم هیئت ناظر آن برنامه خواهد بود. مصاحبه برای برنامه‌های سنتی معمولا با سوپروایزر انتخابی شما انجام می‌شود (و ممکن است غیر رسمی تر باشد).

تحصیل پست دکتری در آلمان

محققان پس از اخذ مدرک دکتری به دوره فوق دکتری می روند. پست دکتری ادامه آموزش محقق است که به آنها امکان می‌دهد در یک زمینه خاص تخصص بیشتری پیدا کنند و مهارت ها و تکنیک های جدید را بیاموزند. ممکن است آنها را ملزم کند که مسئولیت های آموزشی را بر عهده بگیرند. دوره فوق دکتری آلمانی معمولاً دو تا چهار سال طول می کشد.

در آلمان متقاضیان باید برای یک پروژه دکتری از پیش تعیین شده که معمولاً با تحقیقات خود استاد مرتبط است، درخواست دهند. دانشجویان هیچ کار درسی انجام نمی‌دهند. آن‌ها بلافاصله شروع به کار روی پروژه خود می‌کنند. آنها همچنین موظفند برخی از مسئولیت های آموزشی را بر عهده بگیرند. زمان لازم برای گرفتن دکتری بستگی به رشته دارد، اما معمولا سه تا پنج سال طول می‌کشد. هنگام درخواست برای پست دکتری یا سایر موقعیت های تحقیقاتی در یک شرکت، دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی در آلمان، معمولاً از شما خواسته می شود موارد زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست رسمی – معمولاً از وب سایت سازمان قابل دانلود است. فرم های درخواست بسته به شغل متفاوت است، اما ممکن است از شما خواسته شود که خلاصه ای دقیق از علایق تحقیقاتی خود را درج کنید. برای درخواست های مالی باید یک طرح تحقیقاتی کامل و تفکیک نحوه استفاده از وجوه ارسال کنید.
  • یک CV و انگیزه نامه.
  • یک کپی از مدارک تحصیلی پیشین (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری). اگر شغل آگهی شده را دریافت کنید، برای شروع کار در آلمان باید مدارک خود را به طور رسمی ترجمه و ارائه نمایید.
  • ارائه لیستی ازمقالات منتشر شده
  • توصیه نامه از مراجع معتبر
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی/آلمانی
  • درخواست شما پس از ارسال توسط کمیته بررسی می شود. اگر در فهرست نهایی قرار بگیرید، ممکن است به یک مصاحبه حضوری در آلمان یا مصاحبه تلفنی دعوت شوید.

شرط اصلی گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان

در کشور آلمان مثل سایر کشورهای اروپایی تقریباً بورسیه‌های مختلفی وجود دارد که خود کشور آلمان تمام هزینه‌های تحصیلی شما را قبول می‌کند اما خب سؤالی که پیش می‌آید این است که دانشجو باید چه شرایطی داشته باشد تا بتواند از این بورسیه‌ها بهره‌مند شود؟

اگر بخواهید دانشگاه آلمان هزینه‌های شما را کامل بپردازد کمی سخت خواهد بود و شما نیاز دارید که از چندین فیلتر تحصیلی و مهارتی عبور کنید، اگر از همه‌ای آنان سربلند خارج شوید شاید بتوانید بورسیه تحصیلی خود را از این کشور دریافت کنید. شاید کمی برای شما باورکردنی نباشد؛ اما خب هرساله چندین هزار دانشجو برای بورسیه تحصیلی درخواست خود را به دانشگاه آلمان صادر می‌کنند و بخشی کمی می‌توانند از فیلتر‌های سخت آلمان عبور کنند.

  1. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید شما نمره‌ای بالا در زبان آلمانی و انگلیسی کسب کنید.
  2. یک مهارت فنی داشته باشید و علاوه بر آن چندین سال در این حوزه فعالیت کرده باشید

اگر هم تمام این شرایط داشته باشید؛ بازهم امکان دارد این کشور شما را بورسیه نکند؛ به دلیل این که حجم درخواست‌ها بسیار بالا است و شما نیاز دارید بین دانشجویان وجه متمایزی را دارا باشید تا شاید کمی شانس بیشتری را نسبت به دانشجویان در سطح جهانی داشته باشید.

  1. برنامه‌های بورسیه DAAD

DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) یا سرویس تبادل آکادمیک آلمان یک سازمان مشترک از موسسات آموزش عالی آلمان است که مسئول ارتقای روابط بین‌المللی دانشگاهی است. آنها بر انتقال دانشجو، دانشگاهیان و محققانی که به دانشجویان خارجی، دانشجویان فارغ التحصیل و دانشمندان در آلمان کمک هزینه تحصیلی و فاند ارائه می‌دهند، تمرکز دارند.

بورسیه‌های DAAD به دانشجویانی اعطا می‌شود که می‌خواهند در یک دوره تحصیلی تمام وقت مدرک تحصیلی دریافت کنند. متقاضیان باید مدرک کارشناسی خود را حداکثر در 6 سال گذشته تکمیل کرده باشند و حداقل دو سال سابقه کار ثابت داشته باشند. مبلغ کمک هزینه بورسیه DAAD برای دانشجویان کارشناسی ارشد 850 یورو ماهانه و برای دانشجویان دکتری 1200 یورو ماهانه است.

  1. بورسیه‌های موسسه هاینریش بل در آلمان

موسسه Heinrich Böll تقریباً 1200 بورسیه در سال به دانشجویان برتر، فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری از همه رشته‌ها و ملیت‌ها اعطا می‌کند. این دانشجویان باید مدرک خود را در دانشگاه‌های دولتی در آلمان دنبال کنند. انتظار می‌رود که دریافت‌کنندگان بورسیه دارای سوابق تحصیلی برجسته و مشارکت سیاسی و اجتماعی باشند و در عین حال به ارزش‌هایی مانند بوم‌شناسی، پایداری، دموکراسی، حقوق بشر، خودمختاری و همچنین عدالت علاقه نشان دهند.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در تحصیلات کارشناسی ارشد، علاوه بر کمک هزینه‌های فردی، 850 یورو در ماه دریافت خواهند کرد (شهریه ممکن است محتمل باشد). همچنین دانشجویان دکتری که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می آیند، 1200 یورو در ماه، علاوه بر 100 یورو کمک هزینه پویایی و فعالیت در هر ماه و سایر کمک هزینه‌های فردی (به استثنای هزینه‌های تحصیل) دریافت خواهند کرد.

  1. برنامه بورسیه کمک هزینه آلمان DeutschlandStipendium

برنامه بورسیه Deutschlandstipendium به دانشجویان جاه طلب و برجسته از تمام نقاط جهان کمک مالی می‌کند. این برنامه از دانشجویان در تمام دانشگاه‌های شرکت کننده در آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت، درآمد شخصی حمایت می کند. بورسیه تحصیلی از طریق یک همکاری دولتی و خصوصی امکان پذیر است که در آن مشاغل، بنیادها یا افراد با مبلغ 150 یورو در ماه از دانشجویان حمایت می‌کنند در حالی که دولت فدرال 150 یورو دیگر به این مبلغ اضافه می کند. این بورسیه توسط دانشگاه‌ها اعطا می شود، به این معنی که متقاضیان ملزم به رعایت الزامات موسسات آموزشی هستند.

بورس تحصیلی برای دو ترم اعطا می شود اما ممکن است برای زمانی که دوره استاندارد تحصیل را پوشش می‌دهد نیز معتبر باشد. پس از دو ترم دانشگاه بازبینی می‌کند که دانشجو همچنان معیارهای بورسیه را دارد تا کمک مالی خصوصی ادامه یابد. برنامه‌های منتورینگ، رویدادهای شبکه‌سازی و همچنین دوره‌های کارآموزی نیز از طریق این بورس تحصیلی در دسترس خواهد بود.

  1. برنامه‌های بورسیه اراسموس در آلمان

برنامه اراسموس (Erasmus) همچنین یک انتخاب عاقلانه برای دانشجویان بین المللی است که قصد شرکت در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در آلمان را دارند. اراسموس به عنوان یک کمک مالی در سراسر اتحادیه اروپا که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأمین می شود، کمک مالی برای دوره‌های تبادل یک ساله برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های آلمان ارائه می دهد. برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی آلمان را دریافت کنید، باید در یک موسسه آموزش عالی ثبت نام کنید و هم دانشگاه محل اقامت شما و هم دانشگاه آلمان باید توافق اراسموس برای آموزش عالی را امضا کرده باشند.

اکثر دانشگاه‌های بزرگ اتحادیه اروپا در طرح اراسموس شرکت می‌کنند و دانشگاه‌های آلمان در برنامه‌های تحصیلی متعددی که بورسیه‌های تحصیلی توسط Erasmus Mundus و Erasmus+ تامین می‌شود، شرکت می‌کنند. کمک‌های مالی این برنامه هزینه‌های ثبت نام، سفر و همچنین هزینه‌های اولیه زندگی را پوشش می‌دهد.

  1. بورسیه تحصیلی موسسه فردریش ایبرت Friedrich Ebert Stiftung

گزینه دیگر بورسیه تحصیلی موسسه فردریش ایبرت (Friedrich-Ebert-Stiftung) است که به دنبال ترویج سوسیال دموکراسی از طریق کمک مالی دانشگاهی است. این بورسیه برای متقاضیان خارجی که در حال تحصیل یا تحصیل در مقطع دکترا در آلمان در دانشگاه‌های دولتی یا موسسات دولتی شناخته شده علوم کاربردی هستند، در دسترس است. انتظار می رود این دانشجویان پیشرفت تحصیلی بالاتر از حد متوسط داشته باشند. این بورسیه فرصت خوبی برای کسانی است که در زمینه‌های علوم اجتماعی، سیاسی یا علوم انسانی فعالیت می‌کنند.

برای واجد شرایط بودن برای این بورسیه، باید مهارت‌های تسلط به زبان آلمانی را نشان دهید. حتی اگر دوره‌ آموزشی را که می‌گذرانید به زبان انگلیسی باشد، باید اثبات کنید که از مهارت زبان آلمانی خوبی برخوردار هستید. ظرفیت محدود است زیرا تنها 40 نفر در سال از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی از این برنامه فاند می‌توانند استفاده کنند. دارندگان بورسیه تحصیلی در دوره‌های کارشناسی ماهانه 830 یورو دریافت خواهند کرد. کسانی که در برنامه‌های کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند 850 یورو در ماه به همراه هزینه‌های بیمه درمانی دریافت خواهند کرد.

نحوه پذیرش در دانشگاه های آلمان

گزینه‌های خود را بررسی کنید : از آنجایی که این کشور بیش از 20000 برنامه را ارائه می‌دهند، گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها و بودجه شما مطابقت دارد.

برای امور مالی خود برنامه ریزی کنید : آلمان به دلیل ارائه آموزش تقریباً رایگان و مقرون به صرفه برای متقاضیان صرف نظر از ملیت آنها مشهور است. در حالی که اکثر دانشگاه‌های دولتی در این کشور رایگان هستند، برنامه‌های خصوصی و کارشناسی ارشد ممکن است هزینه‌هایی را برابر با سایر مؤسسات مشهور جهان دریافت کنند.

درخواست خود را آماده کنید : دانشگاه ها در آلمان معمولاً روند درخواست، حداقل هزینه درخواست (حداکثر 50 یورو) و مهلت‌های درخواست خود را دنبال می کنند. برخی از موسسات به صورت مرکزی سازماندهی شده‌اند و درخواست ها را از طریق UniAssist می‌پذیرند. مطمئن شوید که تمام الزامات واجد شرایط بودن دوره خاص خود را به دقت گذرانده‌اید.

درخواست خود را ارسال کنید : این کشور دارای 2 فصل پذیرش با مهلت‌های فردی است. متقاضیان تشویق می‌شوند که حداقل 4 تا 6 ماه قبل از این مهلت‌ها درخواست خود را ارسال کنند، به خصوص اگر برای جلوگیری از پیشامدهای لحظه آخری مانند رد ویزا و غیره مجبور به درخواست ویزا باشند.

درخواست برای ویزای تحصیلی آلمان : به محض دریافت نامه پذیرش، برای ویزای دانشجویی در نزدیکترین سفارت آلمان خود به همراه مدارک مربوطه مانند پاسپورت، بیمه درمانی و اثبات بودجه اقدام کنید. متقاضی باید حدود 10236 یورو را برای واجد شرایط بودن برای ویزای دانشجویی نشان دهد.

ددلاین دانشگاه های آلمان

آلمان درخواست‌های پذیرش را به صورت فصلی می‌پذیرد. 2 فصل اولیه پذیرش در این کشور تابستان و زمستان برای اکثر مؤسسات آن است. مهلت‌های دانشگاه‌های آلمان معمولاً مشخص است، به جز تعداد معدودی که روند پذیرش خود و مهلت‌های مربوطه خود را دارند.

تابستان :

  • درخواست‌ها باید تا 15 ژانویه ارسال شوند.
  • ترم تابستانی از مارس تا آگوست در دانشگاه های علوم کاربردی و از آوریل تا سپتامبر در دانشگاه‌های تحقیقاتی برگزار می‌شود.

زمستان :

  • درخواست‌ها باید تا 15 جولای انجام شود.
  • ترم زمستانی از سپتامبر تا فوریه در دانشگاه‌های علمی کاربردی و از اکتبر تا مارس در دانشگاه‌های تحقیقاتی برگزار می‌شود.

ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان برای طیف وسیعی از سطوح و مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) برای متقاضیان صادر می‌گردد. البته این ویزا شامل شرکت در یک دوره پیش دانشگاهی یا در دوره غیر آکادمیک زبان آلمانی نیز می شود.

سه نوع ویزای تحصیلی در آلمان وجود دارد که می توانید متناسب با شرایط خود برای ویزای مورد نظر درخواست دهید:

  • ویزای تحصیلی آلمان (German Student Visa) : این ویزای دانشجویی استاندارد برای دانشجویان بین المللی است که در یکی از دانشگاه‌های رسمی آلمان پذیرفته شده‌اند و آماده شروع تحصیل در یک برنامه دانشگاهی در آلمان هستند.
  • ویزای متقاضی تحصیل در آلمان (German Student Applicant Visa) : اگر نیاز به حضور در آلمان برای درخواست حضوری برای پذیرش دانشگاه دارید، به این ویزا نیاز دارید. این ویزا به شما اجازه تحصیل در آلمان را نمی‌دهد، فقط برای تکمیل فرآیند درخواست دانشگاه معتبر است.
  • ویزای دوره زبان آلمانی (German Language Course Visa) : برای تحصیل در دوره زبان آلمانی در آلمان به این نوع ویزا نیاز دارید.

لازم به ذکر است که برای ویزای تحصیلی آلمان از سفارت یا کنسولگری آلمان یا سایر آژانس‌های درخواست واسطه در کشور خود اقدام کنید. تصمیم در مورد درخواست شما بر اساس اطلاعات و مدارک پشتیبانی ارائه شد، صورت می‌گیرد.  در ادامه چک لیستی از مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان ارائه شده  است :

  • دو فرم درخواست ویزای ملی به طور مناسب تکمیل شده باشد.
  • پاسپورت ملی معتبر
  • دو عکس پرتره بیومتریک که اخیرا گرفته شده باشد.
  • ارائه نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی آلمانی
  • اثبات تسلط به زبان آلمانی
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی
  • گواهی های معتبر تحصیلات قبلی
  • رزومه
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • انگیزه نامه
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • ارائه مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان (رسید پرداخت)
فرایند دریافت ویزای تحصیلی آلمان

آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی مقدور است؟

اگر می‌خواهید تحصیل عالی و بدون مشکلی را سپری کنید پیشنهاد می‌شود هر کشوری را که می‌خواهید برای ادامه‌ تحصیل خود انتخاب کنید حتماً به زبان آن کشور مسلط بشوید به دلیل اینکه اگر بخواهید روزی در آن کشور هم مشغول به کار بشوید با مشکلات کاری در مصاحبه مواجه خواهید شد.

اگر روی این بخش زبان محلی آن کشور خود تمرکز نکنید، شاید شغل موردنظر خود را هم نتوانید انتخاب کنید اما خب کشور آلمان برای دانشجویانی که می‌خواهند در زبان انگلیسی هم تحصیل کنند به‌هیچ‌عنوان محدودیتی را اعمال نکرده و شما می‌توانید در دانشگاه‌های که زبان انگلیسی را تدریس می‌کنند، به‌صورت کامل آموزش خود را ببینید.

اما خب مشکل بزرگی که در ادامه‌ تحصیل وجود دارد این است که ظرفیت این دانشگاه‌ها بسیار محدود است و استادان کمی در کشور آلمان به زبان انگلیسی تدریس خود را انجام می‌دهند.

بنابراین شانس شما برای شرکت در چنین دانشگاهی بسیار پایین است چون ظرفیت بسیار محدود و کم است. به‌خاطر همین پیشنهاد می‌کنیم که زبان آلمانی خود را قبل از ورود به کشور آلمان تقویت کنید.

هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

طبق بررسی‌هایی که انجام شده هزینه زندگی در کشور آلمان برای دانشجویان بسیار پایین‌تر از کشور‌های اروپایی همسایه خواهد بود.

شاید شما زمانی که بخواهید به‌عنوان‌ مثال در کشور فرانسه تحصیل کنید شاید با هزینه‌های چند برابری مواجه بشوید و همان امکانات در کشور آلمان هم به شما می‌دهند و هیچ فرقی باهم ندارند با این تفاوت که شما می‌توانید 1.3 آن هزینه را در کشور آلمان بدهید بدون این که مشکل مالی که برای شما پیش بیاید.

در کشور آلمان زمانی که کارت دانشجویی برای شما صادر می‌شود، شما می‌توانید از کارت خود برای تخفیف حمل‌ونقل و پوشاک و سفرهای هوایی و زمینی استفاده کنید که چنین شرایطی در کشورهای دیگر برای دانشجویان بسیار کم است.

آیا در هنگام تحصیل امکان کار کردن مقدور است؟

زمانی که شما دانشجوی کشور آلمان می‌شوید به‌هیچ‌عنوان محدودیت ندارید اما در مورد کار کردن کمی محدودیت وجود دارد و شما مجاز هستید که حداقل 18 تا 20 ساعت کاری را صرف کارکردن دراین کشور کنید تا بتوانید هزینه‌های تحصیلی و پوشاک و خوراک خود را به‌راحتی پوشش دهید.

اما در کشورهای اروپایی غربی شما مجاز هستید که حداقل 8 الی 10 ساعت را در طول هفته برای کارکردن بپردازید.

اگر درآمد ماهانه شما کمتر از 440 یورو در ماه باشد کشور آلمان به‌هیچ‌عنوان از شما مالیاتی نخواهد گرفت. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که زبان آلمانی خود را تقویت کنید و اگر روی این بخش مهارتی خود به‌خوبی کار کنید شاید در کمتر از یک ماه کاری بتوانید در شغل دلخواه خود مشغول به کار بشوید.

سخن پایانی

مطمئن هستیم که مهاجرت بزرگ‌ترین قدم در زندگی شما است؛ تا جای که مقدور است بافکر و اندیشه و مهارت کافی اقدام به مهاجرت کنید. اگر تمام نکات را رعایت کنید به‌هیچ‌عنوان مشکل کاری و تحصیلی برای شما پیش نخواهد آمد. در این مسیر شما تنها نیستید؛ تا لحظه‌ای آخر ما در کنار شما هستیم تا بتوانید یکی از بهترین تجربه‌های خود را در زمینه‌ مهاجرتی را برای شما رقم بزنیم.

موسسه مهاجرتی صبا ویزا با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین مهاجرتی دارد و نیز ارائه خدمات متنوع و داشتن یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا مسیر مهاجرت را برای شما هموار‌تر نماید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی صبا ویزا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا برای تحصیل در آلمان به آیلتس نیاز دارم؟

پاسخ بله، شما می‌توانید بدون آزمون آیلتس در آلمان تحصیل کنید. دانشگاه‌ها فقط در مورد مدرک مهارت شما به زبان انگلیسی سؤال می‌کنند، که راه‌های جایگزین زیادی برای نشان دادن آن وجود دارد.

آیا برای تحصیل در آلمان باید آلمانی صحبت کنم؟

زبان تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان، آلمانی است. همه دانشجویانی که برنامه‌های آموزش زبان آلمانی را انجام می‌دهند باید بتوانند دانش کامل این زبان را از طریق نتیجه آزمون زبان یا با گذراندن یک دوره مقدماتی نشان دهند.

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان وجود دارد؟

بنیاد هاینریش بل سالانه بیش از 1000 بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌دهد. کمک‌های مالی تا 860 یورو در ماه به اضافه کمک هزینه‌های فردی مختلف در طول دوره ارائه می‌شود.

آیا امکان کار در حین تحصیل در کشور آلمان وجود دارد یا خیر؟

در حین مطالعه می‌توانید تا 20 ساعت در هفته کار کنید. اگر از این مقدار فراتر رفتید، باید به سیستم تأمین اجتماعی آلمان پرداخت کنید و ممکن است تأثیر منفی بر تحصیل شما بگذارد. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیز می‌توانند در کنار تحصیل در آلمان به مدت 120 روز کامل یا 240 نیم روز در سال کار کنند.

محدودیت سنی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

خبر خوب اینکه، برای تحصیل در آلمان محدودیت سنی وجود ندارد. در واقع برخلاف اکثر کشورهای دنیا که برای پذیرش دانشجوی بین المللی محدودیت سنی دارند، این غیرمعمول نیست که دانشجویان هنگام شروع یا ادامه تحصیل در آلمان دارای سن زیادی باشند.با این حال، سطح زبان C1 اغلب یک الزام است.

آیا می‌توانم برای تحصیل در آلمان همسرم را همراهی کنم؟

همسران، شرکا و/یا فرزندان ممکن است در حین تحصیل شما اجازه اقامت در آلمان را داشته باشند، مشروط بر اینکه شرایط خاصی داشته باشند. این شرایط شامل داشتن بودجه و فضای زندگی کافی است. پرونده‌ها به صورت فردی در سفارت یا کنسولگری آلمان که شما با آن سروکار دارید تصمیم گیری می‌شود.

بهترین رشته‌های تحصیلی در آلمان چیست؟

برخی از پردرآمدترین مشاغل و متناسب با آن رشته‌های تحصیلی در آلمان عبارتند از: پزشکی و بهداشت، مهندسی، حقوق، فناوری اطلاعات، ریاضیات و تجارت.

محبوب‌ترین رشته تحصیلی در آلمان کدام است؟

با بیش از 136000 دانشجوی بین المللی، مهندسی محبوب‌ترین رشته تحصیلی در آلمان است. با توجه به شهرت آلمان به عنوان یک رهبر جهانی در مهندسی و فناوری، این تعجب آور نیست.

آیا تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین المللی آسان است؟

آلمان به دلیل سطح علمی بالا و دانشگاه‌های دولتی رایگان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای تحصیل دانشجویان در خارج از کشور در جهان است. صدها دانشگاه در آلمان وجود دارد که دارای برنامه‌های شهریه رایگان یا بسیار کم برای دانشجویان بین المللی هستند.

آیا تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر، دانشگاه تارگو مورس پردیس پزشکی هامبورگ تنها دانشکده پزشکی در آلمان است که دوره‌های پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 16 میانگین: 3.8]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. علی
    19 اسفند 1399
    پاسخ

    ممنونم عالی بود

  2. علی
    5 اردیبهشت 1400
    پاسخ

    سلام ببخشید نمره دیپلم مهم هست ؟یعنی اگه پایین باشه پذیرش نمیکنن؟

    • صباپلن
      20 اردیبهشت 1400
      پاسخ

      سلام باید رزومتون بررسی بشه لطفا با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسان راهنماییتون کنند

  3. پیمان
    8 اردیبهشت 1400
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    بنده به دلایلی، بسیار دیر اقدام به تحصیل نمودم؛ اکنون با 33 سال سن دانشجوی سال دو مهندسی عمران در یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی هستم و نمراتم بالای 16 است و همچنین فعلاً دانش آموز سطح A2 زبان آلمانی هستم.
    به نظر شما، با توجه به شرایط سنی بنده (با اتمام دانشگاه و دوره زبان و وقت مصاحبه سفارت)، در سن 36-35 سالگی امکان پذیرش و تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان وجود دارد؟ در صورت وجود این امکان، شانس من نسبت به افراد 26-25 ساله چقدر است؟ درصورت نبود این امکان، آیا مدارک دانشگاه غیر انتفاعی برای ویزای جست و جوی کار مورد تأیید است؟
    پیشاپیش از پاسخ شما نهایت تشکر و سپاس را دارم.

    • صباپلن
      20 اردیبهشت 1400
      پاسخ

      سلام باید رزومتون بررسی بشه لطفا با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسان راهنماییتون کنند.

      • Parisa Ahmadi
        28 آبان 1402
        پاسخ

        سلام من پریسا هستم ومن میخواهم در آلمان کار وتحصیل کنم ومعنوی من در آلمان زندگی میکنن وآنها ضمانت من را میکنن ومن تکنشن فارمسی را خواندم

  4. یاسمن
    29 اردیبهشت 1400
    پاسخ

    ببخشید من ۱۳ سال سن دارم و در فرزانگان تحصیل می کنم ، برای رفتنم احتیاج به بودن خانواده است؟،اگر خانواده نباشد مرکزی برای من است؟،بورسیه اش چقدر است؟،آیا می توان آنجا کاره پاره وقت داشت؟،ممنون میشم کمکم کنید.

    • صباپلن
      19 خرداد 1400
      پاسخ

      با سلام و درود
      برای مقطع دبیرستان همراهی خانواده و یا یک Custodian یا همان اسپانسر الزامی است. بورسیه در این مقطع فقط برای استعداد های درخشان و پس از اخذ پذیرش و ارزیابی ارائه می گردد.
      شما اجازه کار پاره وقت فقط در مقطع لیسانس و فوق لیسانس را دارید.
      با سپاس از شما

  5. ناشناس
    24 تیر 1400
    پاسخ

    سلام من و خواهرم لیسانس فیزیوتراپی و رادیولوژی با معدل بالا هستیم. اگر برای ارشد اقدام کنیم به زبان انگلیسی شهریش چقدر میشه تو المان یا کانادا؟ میخوایم بعدش تو اون کشور مشغول به کار بشیم

    • mohimahmoodi
      27 آذر 1400
      پاسخ

      سلام دوست عزیز
      سپاس از پیام شما، لطفا با مشاوران مجموعه صحبت بفرمایید.
      02158416

  6. sharukh Aria
    4 دی 1400
    پاسخ

    سلام
    ۱- آیا در جریان آموختن زبان آلمانی اجازه کار هست یا خیر؟
    ۲- بعد ازختم دوره زبان و شامل شدن در دانشگاه اجازه الحاق شدن فامیل را میدهند یا خیر؟

    • mohimahmoodi
      5 دی 1400
      پاسخ

      سلام sharukh Aria عزیز
      برای گرفتن مشاوره دقیق و تخصصی با مجموعه صبا پلن تماس بگیرید.
      02158416
      09011716666

  7. نیلوفر
    10 مهر 1401
    پاسخ

    میشه شرایط اوسبیلدونگ رو کمی توضیح بدین ؟

  8. محمد
    10 مهر 1401
    پاسخ

    ممنون از بابت مقاله خوبتون👌
    من برای مهاجرت به آلمان چه کاری باید انجام بدم؟

    • تحریریه صباویزا
      2 شهریور 1402
      پاسخ

      درود بر شما
      لطفا جهت ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  9. نفیسه
    10 مهر 1401
    پاسخ

    ممنون میشم بفرمایید با مدرک فوق لیسانس آی تی و 5 سال سابقه کاری مرتبط چطور میتونم برای تحصیل درآلمان اقدام کنم ؟

    • تحریریه صباویزا
      2 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در آلمان از طریق شماره تماس 58416-021 با مشاوران مجموعه در ارتباط باشید.

  10. mania .k
    27 دی 1401
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. میخواستم بدونم برای تحصیل در مقطع کارشناسی هنر در آلمان با این شرایط امکان پذیرش هست؟ مثلاً اگر که سن مون ۲۶ باشه و مدرسه رشته ریاضی خونده باشی و دانشگاه مهندسی مکانیک تا فوق دیپلم خونده باشی و ول کرده باشی و بعد از اون شروع به کار تو حوزه هنری حدود ۳ سال کرده باشی.
    می‌خوام بدونم به مدرکی از سمت دانشگاه نیاز دارم؟ اگر نه گپ تحصیلی محسوب میشه؟ اگر فقط مدرک دیپلم بذارم تو sop برام شرایطم و دلیل ترک تحصیل رو بنویسید قابل قبوله؟ یا اصلا نباید اشاره بشه بهش؟ یا کلا مشکلی نداره؟

    • تحریریه صباویزا
      30 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

  11. سودا پناهی
    10 اسفند 1401
    پاسخ

    سلام خسته نباشید امکان تحصیل در رشته مترجمی زبان انگلیسی هست و شرایط کار داره؟

    • تحریریه صباویزا
      28 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  12. حدیث پگاه
    5 تیر 1402
    پاسخ

    وقت بخیر
    من دانشجوی رشته فیزیک کارشناسی هستم ترم بعد درسم تموم میشه
    مدرک زبان تافل نمره 85دارم و ی مدرک جهاد دانشگاهی هم دارم ک قابل ترجمه هست و یک مقاله هم دارم
    ب نظر شما چقدر امکانش هست که بتونم بورس از DAADبگیرم و چه کارایی لازمه انجام بدم ک حتما قبول بشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • تحریریه صباویزا
      28 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام دوست عزیز
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

  13. A
    6 تیر 1402
    پاسخ

    سلام
    ایا میشه با مدرک دیپلم ۱۲ساله و c1 المانی؛بدون گذروندن کالج مستقیم وارد دانشگاه شد؟

    • تحریریه صباویزا
      26 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

  14. اشکان حسینی
    27 تیر 1402
    پاسخ

    سلام.‌وقت بخیر.
    بنده معدل دیپلمم تو رشته ریاضی در حد ۱۳‌ هست. چه معدلی برای پذیرش لازم است؟
    ایا ترمیم معدل موثر است؟
    ایا با داشتن انگیزه نامه قوی با این‌ معدل میتوان پذیرش گرفت؟

    • تحریریه صباویزا
      26 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مجموعه با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  15. آزیتا حسینی
    29 مرداد 1402
    پاسخ

    مطالبتان جامع و کامل و روان و عالی بود
    پرتوان و کامباب باشید

    • تحریریه صباویزا
      30 مرداد 1402
      پاسخ

      سلام دوست عزیز
      سپاس از حسن توجه شما

  16. شمیم محمدی
    2 مهر 1402
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر؛
    کشور آلمان و دانشگاه های اون محدودیت پوشش و حجاب دارن؟
    کسانیکه که حجاب دارن میتونن اونجا به
    کار و تحصیل بپردازن؟

  17. نسرین
    5 مهر 1402
    پاسخ

    سلام وقت بخیر، کدوم دانشگاه های آلمان برای رشته های حقوقی مناسبه؟

    • تحریریه صباویزا
      5 مهر 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران مجموعه لطفا با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

  18. Sayed Alishah Hashimi
    13 آبان 1402
    پاسخ

    سلام من میخواهم در کشور آلمان تحصیل کنم

    • تحریریه صباویزا
      14 آبان 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      جهت کسب اطلاعات دقیق و ارتباط با مشاوران مجموعه لطفا با شماره 58416-021 تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید