لوگو صبا ویزا
مهاجرت به اتریش

مهاجرت به اتریش: شرایط و هزینه های مهاجرت [2024]

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در زمینه اقامت اتریش و جزئیات آن به دست بیاورید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی صبا ویزا تماس بگیرید و به کمک مشاوران باتجربه و حرفه‌ای این موسسه، به پاسخ تمام سوالاتتان دست بیابید.

مشاوره رایگان

اتریش یکی از کشورهای مدرن و زیبای اروپایی است که آب و هوای بسیار مناسبی دارد. کشور اتریش به علت داشتن اقتصاد غنی، شرایط تحصیل رایگان، عدم نیاز به مدرک زبان برای تحصیل و امکان اخذ تابعیت با سرمایه‌گذاری کم، مورد توجه افراد زیادی از جمله ایرانیان قرار گرفته است. روش‌های متنوعی برای مهاجرت به اتریش وجود دارد که در این مطلب از وب‌سایت صبا ویزاپلن قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

درباره اتریش

اتریش یکی از کشورهایی است که با همسایگان زیادی مانند آلمان، سوئیس، ایتالیا، جمهوری چک، مجارستان، لیختنشتاین و اسلوونی دارای مرز مشترک است. پایتخت این کشور شهر وین است و مردم آن به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. البته برای کار و تحصیل امکان صحبت به زبان انگلیسی خواهید داشت. پاسپورت کشور اتریش به صورت مشترک با کشورهای سنگاپور، دانمارک، پرتغال، سوئیس، آلمان، هلند و… رتبه سوم را در جهان دارد. این کشور 83 هزار کیلومتر وسعت داشته و حدود 9 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری این کشور بر اساس آماری که در سال 2019 ارائه شد، حدود 4.5 درصد بوده که در مقایسه با کشورهایی مثل بلژیک و ایتالیا نرخ بسیار پایینی محسوب می‌شود.

روش‌های مهاجرت به اتریش

هر سال تعداد زیادی از ایرانیان و افراد دیگر از سایر نقاط جهان، برای اخذ اقامت اتریش اقدام می‌کنند. از عوامل این امر می‌توان به عدم نیاز به مدرک زبان برای دانشجویان، اجازه کار در حین تحصیل، شانس بالای گرفتن ویزای تحصیلی، نداشتن مصاحبه برای ویزا، سرمایه‌گذاری با میزان کمتری پول و … اشاره کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم با انواع روش‌های مهاجرت به اتریش آشنا شویم.

مهاجرت با اخذ ویزای کاری

ویزای کاری و ویزای Job Seeker جزء روش‌های مهاجرت به اتریش محسوب می‌شوند. این روش به علت عدم نیاز به تحصیل و هزینه‌های زیاد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با دریافت ویزای کاری می‌توانید به مدت 6 ماه در این کشور برای جستجوی شغل مورد نظر اقدام کنید و پس از پیدا کردن شغل مورد نظر از طرف کارفرما به اداره کار معرفی خواهید شد. اخذ ویزای کاری در اتریش از 3 طریق امکان‌پذیر است که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • اخذ اقامت دائم اتریش: در این روش نیاز است برای برنامه‌هایی که دولت اعلام می‌کند، اقدام کرده و کارت قرمز سفید قرمز یا Red-White-Red Card خود را دریافت کنید. برنامه‌هایی که دولت ارائه می‌دهد، شامل کارگران فوق ماهر، نیروی کار متخصص در مشاغل مشخص، کارگران ماهر، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، خود اشتغالی کارگران کلیدی و استارتاپ یا کسب و کار نوین می‌شود
  • اخذ اقامت کوتاه اتریش:‌ متقاضیانی که قصد دارند برای مدت کوتاهی در این کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند در مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارمند دوم، پژوهشگری، دانش‌آموزی، دانشجویی، کارفرمایی خدمات اجتماعی، امور داوطلبانه و الحاق به خانواده فعالیت کنند
  • اخذ اقامت مشاغل ثابت: افرادی مانند کارگران فصلی، کارکنان ارسالی، کارکنان بین‌المللی و کارکنان انتقالی شرکت‌ها جزء آن دسته از افرادی هستند که می‌توانند از این برنامه استفاده کنند

مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به اتریش، تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی این کشور است. دانشجویان بسیاری در سراسر جهان به علت امکان تحصیل رایگان و شرایط عالی آموزشی، برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند. دانشگاه‌ها و موسسات عالی آموزشی این کشور رتبه‌های بسیار بالایی دارند که دانشجویان بین‌المللی با تحصیل در آن‌ها و دریافت مدرک تحصیلی می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره تحصیل در هر یک از مقاطع تحصیلی اتریش صحبت کنیم.

  • مقطع ابتدایی: طول این دوره 4 سال بوده و دانش آموزان بعد از سن 6 سالگی می‌توانند اقدام به تحصیل کنند. در این مقطع دروسی اجباری مانند زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و … تدریس می‌شوند. به علاوه دروس اختیاری مانند موسیقی، ورزش و … نیز وجود دارد که دانش‌آموزان در صورت تمایل می‌توانند در آن شرکت کنند
  • مقطع متوسطه: این مقطع خود به دو بخش آموزش مقدماتی و آموزش عالی تقسیم می‌شود که به ترتیب هرکدام 4 سال و 5 سال به طول خواهند کشید
  • دانشگاه: همانطور که اشاره کردیم دانشجویان زیادی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قصد ادامه تحصیل دارند. طول تحصیل هر یک از این مقاطع به ترتیب 4 سال، 1 الی 2 سال و 3 الی 4 سال می‌باشد. مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه‌های اتریش عبارتند از مدرک A2 زبان آلمانی، پاسپورت، مدرک دیپلم و ترجمه آن، ریز نمرات و ترجمه آن و مدارک قبولی در دانشگاه‌های سراسری ایران که از سوی سازمان سنجش صادر می‌شود

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

اتریش یکی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند در سطح جهان و اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. افرادی که قصد دارند در اروپا سرمایه‌گذاری کنند، اتریش می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد؛ زیرا علاوه بر شرایط خوب اقتصادی این کشور، مالیات پایینی نسبت به سایر کشورها دارد و سرمایه‌گذاری در آن ریسک کمتری خواهد داشت. یکی از مزایای اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری، بازه زمانی کوتاهی است که موفق به دریافت پاسپورت برای خود و خانواده می‌شوید.

سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در اتریش ثبت شرکت است که به شکل مستقیم منجر به دریافت اقامت نمی‌شود. اما با استخدام در این شرکت می‌توان برای اخذ بلو کارت یا کارت قرمز سفید قرمز اقدام کرد؛ بلوکارت یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به کشور اتریش است. روند ثبت شرکت دارای مراحلی است که به طور خلاصه در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

  • اعلام راه‌اندازی شرکت با تامین هزینه‌های شرکت و تهیه مدارک لازم
  • ارائه اساس‌نامه شرکت
  • انتصاب مدیر عامل و سهام‌داران شرکت
  • واریز حداقل 35.000 یورو به حساب صاحب اصلی شرکت به عنوان سرمایه اولیه
  • ثبت نماد تجاری شرکت
  • ارائه بیمه درمانی کارکنان
  • ثبت نام مدیران شرکت در اداره بیمه اجتماعی کشور اتریش
  • دریافت مجوز مالیاتی

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک

خرید ملک، یکی از روش‌های مهاجرت به اتریش است اما تنها با خرید یک ملک نمی‌توان برای اخذ اقامت اقدام کرد. بلکه باید مبلغی حدود یک میلیون یورو وارد اتریش کنید و چندین ملک خریداری کنید. سپس باید تعدادی نیروی کار استخدام کنید تا امکان اخذ اقامت از این روش برای شما فراهم شود.

سرمایه‌گذاری در اتریش از طریق تمکن مالی

یکی از بهترین روش‌های اخذ اقامت اتریش، تمکن مالی است که به دلیل عدم نیاز به انتقال سرمایه، افراد زیادی از این روش استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت ریسک سرمایه‌گذاری از طریق تمکن مالی در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار پایین‌تر است. بنابراین کافی است افراد تنها بر اساس پشتوانه مالی خود در ایران، برای مهاجرت به اتریش اقدام کنند. از مزایای این روش می‌توان به برخورداری از امکان تحصیل رایگان فرزندان زیر 18 سال، بیمه درمانی و تمام خدمات مختص شهروندان اتریش اشاره کرد.

برای این کار لازم است در حساب نفر اصلی خانوار به ازای هر نفر، 20 تا 22 هزار یورو در حسابی مشخص موجود باشد. علاوه بر آن شخص متقاضی باید اثبات کند که در کشور خود، درآمدی ثابت برای تامین هزینه‌های روزانه زندگی دارد. بعد از اخذ اقامت، امکان برداشت این مبلغ از حساب وجود خواهد داشت. همچنین برای حفظ اقامت لازم است حداقل 6 ماه از سال را در این کشور حضور داشته باشید. در صورتی که از این روش اقدام کنید، اجازه کار به عنوان کارفرما خواهید داشت و می‌توانید مشغول به تجارت شوید یا کسب و کار مورد نظر خود را راه‌انداری کنید.

کارافرینی در اتریش

کشور اتریش با داشتن بیش از هشت میلون نفر جمعیت در اروپای مرکزی قرار دارد. این کشور جزء کشورهای صنعتی است  و دارای وضعیت اقتصادی خوبی است.

شخص متقاضی کارآفرینی در اتریش امکان دسترسی به تمام اتحادیه شنگن برای تجارت و مسافرت و اقامت طولانی را خواهد داشت. شخص کارآفرین می‌تواند پس از گذشت ۳ سال درخواست اقامت دائم دهد و همچنین پس از ۵ سال از اقامت دائم می‌تواند درخواست پاسپورت دهد. امکان استفاده از یک برند و مارک اروپایی مساوی پرداخت مالیات می‌باشند. در سال ۲۰۰۵ مبلغ مالیات شرکت‌ها از ۳۴ در صد به ۲۵ درصد کاهش پیداکرده است به همین علت کشور اتریش موردتوجه اکثر سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا قرار گرفته است. در این سال قوانین و نرخ مالیاتی کشور اتریش مانند سایر کشورهای اروپای شرقی اسلوونی، لهستان، مجارستان یکسان و به‌طور چشمگیری کاهش پیداکرده است.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به اتریش، ازدواج هست که منجر به اخذ تابعیت و دریافت پاسپورت می‌شود. در صورتی که یک شخص خارجی با یک تبعه اتریشی ازدواج کند و اثبات کند که این ازدواج به شکل صوری انجام نشده، با گذشت 5 سال از زمان ازدواج می‌تواند درخواست اقامت دائم اتریش را ارائه دهد. البته لازم به ذکر است که سن قانونی ازدواج در اتریش، 18 سال تمام است و افرادی که زیر 18 سال هستند نیاز به کسب اجازه از قیم قانونی خود خواهند داشت.

همچنین نباید فراموش شود، فردی که بعد از 5 سال می‌خواهد درخواست اقامت دهد باید دارای شرایطی باشد. از جمله این شرایط می‌توان به سطح زبان مورد نیاز و عدم سوء پیشینه اشاره کرد. البته اگر ازدواج به شکل صوری و فقط برای اخذ اقامات اتریش انجام شود، ممکن است آثار قانونی به دنبال داشته و موجب اخراج شخص از اتریش شود.

مهاجرت به اتریش از طریق پناهندگی

 یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به اتریش، پناهندگی است. البته لازم به ذکر است این بخش برای اطلاع بیشتر شما در نظر گرفته شده و مجموعه حقوقی صبا ویزاپلن هیچگونه مشاوره و خدماتی در این زمینه ارائه نمی‌دهد. بر اساس کنوانسیون ژنو، افرادی که به دلایل سیاسی، اجتماعی، دینی، نژادی و … از امنیت مالی و جانی برخوردار نیستند، می‌توانند به کشورهای دیگر درخواست پناهندگی داده و در صورت تایید این درخواست، تابعیت آن کشور را اخذ کنند. اما این روش پرخطرترین روش مهاجرتی است که جان و مال شما را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد.

به هرحال افرادی که به شکل قاچاقی وارد اتریش می‌شوند باید به اداره پلیس مراجعه کنند و درخواست پناهندگی بدهند. بعد از این درخواست وقتی برای مصاحبه تعیین می‌شود که تا رسیدن آن زمان باید در کمپ زندگی کنند. افرادی که در کمپ زندگی می‌کنند اجازه کار نخواهند داشت تا زمانی که پرونده آن‌ها بررسی شودکه این روند بررسی، سال‌ها طول خواهد کشید. در صورت ارائه درخواست پناهندگی، امکان خروج از آن کشور وجود ندارد و در صورت انصراف نیز حق برگشت وجود نخواهد داشت. با توجه به تمام مشکلات گفته شده به هیچ عنوان این روش توصیه نمی‌شود.

هزینه اقامت در اتریش

یکی از دغدغه‌های مهم برای افرادی که قصد مهاجرت به اتریش دارند، هزینه زندگی در این کشور اروپایی است. هزینه زندگی برای هر فرد در حدود 800 تا 1200 یورو تخمین زده می‌شود که به شرایط و نوع زندگی هر شخص بستگی دارد. همچنین این هزینه‌ها با توجه به شهر و محل اقامت متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب به حدود هزینه‌های مسکن در چند شهر مهم اشاره شده است.

هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در مرکز شهر

  • وین: 850 یورو
  • لینتس: 650 یورو
  • سالزبورگ: 750 یورو
  • گراتس: 550 یورو
  • اینسبروک: 750 یورو

هزینه اجاره آپارتمان تک خواب در سایر نقاط شهر

  • وین: 625 یورو
  • لینس: 550 یورو
  • سالزبورگ: 625 یورو
  • گراتس: 450 یورو
  • اینسبروک: 650 یورو

هزینه اجاره آپارتمان 3 خواب در مرکز شهر

  • وین: 1600 یورو
  • لینس: 1300 یورو
  • سالزبورگ: 1500 یورو
  • گراتس: 1000 یورو
  • اینسبروک: 1500 یورو

هزینه اجاره آپارتمان 3 خواب در سایر نقاط شهر

  • وین: 1100 یورو
  • لینس: 1000 یورو
  • سالزبورگ: 1150 یورو
  • گراتس: 800 یورو
  • اینسبروک: 1150 یورو

شرایط لازم برای اخذ تابعیت و شهروندی اتریش

پیش از این انواع روش‌های مهاجرت به اتریش را با هم مرور کردیم و متوجه شدید که با گذشت مدت زمانی مشخص و رعایت قوانین این کشور می‌توان درخواست اقامت دائم داد. در ادامه مطلب قصد داریم شرایط اخذ تابعیت و اقامت دائم را بررسی کنیم.

  • شرایط اخذ تابعیت از طریق کار: در این روش، ابتدا اقامتی دوساله به شخص داده می‌شود که نیاز به تمدید دارد و با گذشت 5 سال می‌توان برای اقامت دائم این کشور اقدام کرد. همچنین در صورت گذشت 6 تا 10 سال از زندگی در اتریش، می‌توان برای اخذ تابعیت این کشور درخواست داد.
  • شرایط اخذ تابعیت از طریق تحصیل: این نوع اقامت به شکل موقت بوده و دانشجویان باید پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شوند تا نوع اقامت خود را تغییر دهند. بدین جهت دانشجویان باید اقدام به دریافت ویزای جستجوی کار یا Job Seeker کنند و در صورت پیداکردن شغل، بعد از 5 سال کار در اتریش می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.
  • شرایط اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری: در روش قرمز سفید قرمز که درباره آن توضیح دادیم، پس از استخدام، اقامت 2 ساله به شخص داده می‌شود. همچنین در روش تمکن مالی بعد از 5 سال اقامت و تمدید آن، می‌توان برای اقامت دائم درخواست داد.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت موسسه مهاجرتی و اقامتی صبا ویزا درباره کشور اتریش و روش‌های مهاجرت به این کشور صحبت کردیم. به طور کلی با گذشت 5 سال از حضور در این کشور، می‌توانید درخواست خود را برای اقامت دائم و تابعیت ارائه دهید. اگر قصد مهاجرت به اتریش دارید می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در صبا ویزاپلن تماس بگیرید و درباره مناسب‌ترین روش نسبت به شرایط خود آگاه شوید.

اگر قصد مهاجرت به کشور اتریش را دارید کافی‌ست با مشاوران تخصصی ما تماس بگیرید تا از جامع‌ترین و کامل‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اتریش با توجه به شرایط خویش مطلع شوید. مشاوران و کارشناسان تخصصی ما در تمام طول مسیر همراه شما هستند تا بتوانید در سریع‌ترین زمان و به بهترین شیوه اقدام به مهاجرت نمایید.

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[امتیاز: 11 میانگین: 3.8]

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. سعید تابش
    15 آذر 1401
    پاسخ

    بازنشسته اموزش وپرورش هستم .و زوج فرهنگی
    در صورت امکان یکی از کشورهای اروپایی جهت ادامه زندگی مشورت و راهنمای بفرمایید تا ادامه زندگی دهیم

    • تحریریه صباویزا
      2 شهریور 1402
      پاسخ

      درود بر شما
      لطفا شماره تماس خود را برای ما ارسال بفرمایید تا مشاوران مجموعه با شما تماس بگیرند یا از طریق شماره 58416-021 با ما در ارتباط باشید.

  2. مهرداد بوستانسرا
    25 شهریور 1402
    پاسخ

    سلام از طریق موسیقی چطور میشه اقدام کرد؟؟
    بنده نوازنده گیتار و خواننده هستم
    ایمیل به ندرت چک میشه اگر امکانش هست تماس بگیرید

    • تحریریه صباویزا
      30 شهریور 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      شماره شما ثبت شد، مشاوران مجموعه با شما تماس خواهند گرفت.

  3. Fahime
    6 آذر 1402
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    برای اتریش میخواستم مشاوره بشم

    • تحریریه صباویزا
      8 آذر 1402
      پاسخ

      سلام، وقت بخیر
      شماره شما ثبت شد، مشاوران مجموعه با شما تماس خواهند گرفت.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید